Filmfan
VARA TV Magazine, 21 APRIL 1999 – Albert Kok
Welke films ziet Eric Oosthoek, regisseur van de Telefilm Dat is nooit mijn naam geweest (uitzending maandag 26 april, Nederland 2, 20:55 uur) deze week?
NIXON (VS, 1995). Met Anthony Hopkins en Joan Allen. Regie: Oliver Stone. (Zaterdag 24 april, Nederland 1, 20.31 uur) ‘Op een fascinerende, collage-achtige manier gemaakt. Ik ben zeer geïnteresseerd in Oliver Stones manier van regisseren, hij gaat zeer knap te werk met werkelijk alle middelen die hem ter beschikking staan. Later op de avond zendt Net 5 van hem Platoon uit, en dat is de beste anti-oorlogsfilm ooit gemaakt.
THE GETAWAY (VS, 1994). Met Kim Basinger en Alec Baldwin. Regie: Roger Donaldson. (Zaterdag 24 april, SBS 6, 22.50 uur) ‘Om de herinnering aan de oorspronkelijke versie uit ’72 met Steve McQueen en Ali MacGraw weer in het geheugen te roepen. Toen ik destijds op de toneelschool zat was Steve McQueen fantastisch. En hij en MacGraw waren een echtpaar hè. Ja, net als Basinger en Baldwin.’
HEARTBURN (VS, 1986). Met Jack Nlcholson en Meryl Streep. Regie: Mike Nlchols. (Zondag 25 april, Net 5, 20.30 uur) ‘Drie redenen: Meryl Streep, Jack Nicholson en Mike Nichols’. Streep weet me elke film weer mee te krijgen. Nicholson, ja, dat is eenzame hoogte. En Nichols regisseerde Who’s Afraid of Virginia Woolf en The Graduate. Hij is afgestudeerd psycholoog dus maakt zo’n film ook nog met àndere bagage.’
THE LIVING DAYLlGHTS (VS, 1987). Met Timothy Dalton en Jeroen Krabbé. Regie: John Glenn. (Dinsdag 27 april, Veronica, 20.30 uur) ‘Leuk vanwege de special effects, de kosten-noch-moeite. En Krabbé speelt zo’n Koude Oorlog-Rus. Ik vind hem een van Nederlands aardigste acteurs. Zelfs in Left Luggage, waarin hij een dichtgeslagen, non-communicatieve vader speelt slaagt hij er in mij hem een plezierig, warm personage te laten vinden.’
PRÊT-À-PORTER (VS, 1994). Met Tim Robbins en Sophia Loren. Regie: Robert Altman. (Woensdag 28 april, België2, 20:55 uur) ‘Altman is auteursregisseur, iemand die zijn eigen verhalen vertelt, èn omdat hij duidelijk geïnteresseerd is in de psychologie van zijn karakters, is hij ook een uitstekend acteursregisseur. Zelf repeteer ik ook heel lang en intensief met mijn acteurs, laat ze boeken lezen, duik er helemaal met hun in. Je tekent een soort moreel contract dat je ze erdoorheen sleept. Moet wel, want acteurs zijn kwetsbaar.’