Aan deze pagina wordt nog gewerkt ?…
\’Zeldzaam en mysterieus\’
VARA TV Magazine, 27 december 1994
Drie kunstenaars op zoek naar perfectie
(…) Een televisiefilm met Willem Nijholt, Joop Admiraal en Loes Luca, dat kan bijna niet fout gaan. Nijholt is een allround talent: hij kan vrijwel alles aan, van musical en blijspel tot en met drama, eenakter en bioscoopfilm. Wie Joop Admiraal ooit heeft gezien in de televisiebewerking van Bernlefs boek Hersenschimmen, samen met zijn oud-Werkteater-collega Marja Kok, weet dat hij kan acteren als een beest. Hij is misschien net zo ervaren als Nijholt, maar Admiraal schittert vooral in de rol van de gekwelde man. En Loes Luca, ja, Luca is langzamerhand uitgegroeid tot een fenomeen. De Rotterdamse actrice schurkt tegen de kitscherige flauwekul van Theo & Thea aan en haar lach is minstens zo aanstekelijk maar minder hysterisch als die van Adel heid Roosen. In Wie als weiter ferne…, een televisiefilm van de NOS onder regie van Eric Oosthoek, spelen Nijholt, Admiraal en Luca een bizar spel. Zeldzame en mysterieuze televisie. (…)
\’Mahlers derde lust voor oog en oor\’
Trouw, 27 december 1994 – Dick Versteeg
Voorbeeldig in beeld gebracht drama
Een bizarre zoektocht naar muzikale perfectie vormt het intrigerende thema van de NOS-dramaproduktie \’Wie als weiter ferne…\’. Een tot op het bot geconcentreerde Willem Nijholt speelt hierin een dirigent die zich met een hem onbekend orkest voorbereidt op de uitvoering van de derde symfonie van Gustav Mahler. Tot zijn niet geringe verbijstering moet er gerepeteerd worden terwijl lawaaierige verbouwingswerkzaamheden aan het concertgebouw onverdroten doorgaan. De dirigent reageert zijn cynisme eerst grofkorrelig af op de orkestleden en gaat vervolgens fanatiek op zoek naar oplossingen die toch tot een perfecte uitvoering kunnen leiden. Dit door Eric Oosthoek op voorbeeldige wijze in beeld gebrachte televisiedrama is gebaseerd op een tien jaar geleden geschreven scenario van Jacques Peeters en Nirav Christophe. Een Nederlandse hoorspelversie onder de titel \’Absoluut Gehoor\’ was in 1986 op de radio te beluisteren en werd bekroond met de Prix Italia, een hoge internationale onderscheiding. (…) Gedreven door zijn constante drang naar perfectie, liet Oosthoek alle muzikale onderdelen live opnemen. Hij kreeg daarbij de medewerking van het symphonieorkest Con Brio. Tijdens de opnamen voerden deze musici de onderdelen van de Mahlercompositie uit onder de werkelijke leiding van Willem Nijholt. De hoofdrolspeler verdiepte zich wekenlang in het werk van een dirigent en de onderhavige symphonie, waardoor hij volledig met de realiteit overeenkomende aanwijzingen kon geven. Over de keuze van Nijholt zegt Oosthoek niet lang te hebben nagedacht. ‘Ik heb vaker met Willem gewerkt en voor deze rol had ik hem al meteen op het oog.’ Ook de keuze van de eveneeens gerenommeerde Joop Admiraal en Loes Luca stonden voor de regisseur al snel vast. Admiraal speelt de posthoornsolist van het orkest en Luca vervult drie rollen, die een nauwe relatie hebben met het mysterieuze halfzusje van de dirigent. Het stuk is vooral door de briljante tekstbeheersing van Nijholt van begin tot eind een ononderbroken lust voor oog en oor. Als de getergde dirigent prikkelt hij eerst de orkestleden met schofferende opmerkingen en gaat vervolgens samen met de posthoornblazer in het gebouw op zoek naar de ideale plek van waar diens solo moet worden gespeeld. In die fase van het stuk bewijst ook Joop Admiraal opnieuw een acteur van grote klasse te zijn. (…)
\’Willem Nijholt als gekweld dirigent\’
Leids Dagblad, 27 september 1994 – Frank Buurman
(…) ‘Fortissimo’, roept de dirigent terwijl hij zijn stokje heft. ‘Alleen voor de akoestiek, vanaf maat 61.’ Het orkest zet in, de laat-romantische muziek van Gustav Mahler zwelt aan in de Stadsgehoorzaal. Hoofdschuddend loopt de leider van het orkest het podium af, zonder af te tikken. Het orkest speelt op de automatische piloot verder terwijl de bebaarde dirigent, niet tevreden over de klank, met een gekwelde uitdrukking op zijn gezicht de lege zaal inloopt. Plotseling draait hij zich woedend om, loopt terug en schreeuwt: ‘Het lijkt hier wel een Gotische kathedraal’ tegen de geschrokken orkestleden, waarna hij met een geïrriteerde zwaai van zijn stok het orkest het zwijgen oplegt. Deze scène van een televisiefilm, afgelopen zaterdag opgenomen door de ploeg van het filmproduktiebedrijf Hermes ten behoeve van de NOS, moet nog enkele malen over. De camera loopt steeds geduldig over een rails met acteur/dirigent Willem Nijholt mee. ‘Dit moet er in één beweging goed worden opgezet’, legt producent Hans Otten uit. ‘In een scène met een bewegende camera kan achteraf niet meer worden gesneden. Een klein meisje met een vlecht onderhoudt een pendeldienst tussen de grote zaal en de achterdeur van de Stadsgehoorzaal. Zij legt onverwachte bezoekers met een vinger op haar lippen het zwijgen op, want de opnamen mogen door geen enkel geluid worden verstoord. Tijdens de korte pauzes trekt Nijholt zich terug in een zijvertrek. Hij probeert zich in zijn rol in te leven en concentreert zich. De televisiefilm die in en rond de Stadsgehoorzaal wordt opgenomen heet \’Wie als weiter ferne…\’. Het gaat in deze titel om een aanwijzing in de partituur van de derde symphonie van Mahler. De hoornsolo moet volgens de componist \’Als uit de verte\’ klinken. Dat effect wordt meestal bereikt door de hoornist zijn partij op de gang te laten spelen. Mahler-specialist Bernard Haitink heeft enigszins model gestaan voor de rol van de dirigent in de film van regisseur Eric Oosthoek die in december wordt uitgezonden. (…)