Aan deze pagina wordt nog gewerkt ?…
\’Spelers zeer aan elkaar gewaagd\’
IKON Krant, september – augustus 1994 – Mirjam Nieboer
(…) Nooit eerder schreef Robert Long een scenario. Op verzoek van IKON-regisseur Eric Oosthoek bedacht en schreef hij Respect: de ontmoeting tussen Haagse-Postredacteur Kristoff, die nog niet weet hoe hij met zijn homoseksualiteit moet omgaan, en de gevierde toneelschrijver Ewout Lorentz, die van zijn homoseksualiteit nooit een geheim heeft gemaakt. De journalist komt de schrijver interviewen in een Amsterdams hotel. Maar beiden blijken ze nog een bijkomende reden te hebben om elkaar te willen leren kennen. Respect is dus het debuut van Robert Long als scenarist. Maar er zijn meer goede redenen om te spreken van een opvallende produktie. De twee spelers vormen een onverwacht duo: Willem Nijholt (Ewout Lorentz) heeft zijn sporen natuurlijk ruimschoots verdiend; hij kreeg als tegenspeler Antonie Kamerling (Kristoff) die de meeste televisiekijkers vooral zullen kennen uit \’Goede tijden, slechte tijden\’. Ze blijken zeer aan elkaar gewaagd. Respect is bovendien opgenomen op HD-TV (breedbeeldtelevisie) dankzij een subsidie uit het Mediaprogramma van de Europese Gemeenschap. Tijdens het Nederlands Filmfestival, in de laatste week van september in Utrecht, gaat RESPECT in première. De IKON zendt de produktie in de loop van het komende seizoen uit. (…)
\’Respect: intelligent televisiedrama\’
Utrechts Nieuwsblad, 27 september 1994 – Wilma de Rek
\’Mooi Respect en klereherrie op HDTV\’
(…) Een groter contrast dan tussen het op het Nederlands Film Festival in Utrecht in dezelfde HDTV-sessie vertoonde intelligente televisiedrama Respect en de lawaaiproduktie Jemand auf der Treppe lijkt nauwelijks denkbaar. (…) Met Respect, geregisseerd door Eric Oosthoek en ijzersterk gespeeld door Willem Nijholt en Antonie Kamerling, debuteert Robert Long als scenarioschrijver. Te hopen is dat hij daarmee doorgaat, want Respect behoort tot het soort televisie dat veel meer gemaakt zou mogen worden. (…)
Absolute top samen met talentvolle nieuwkomer
VIVA, 28 november 1994 – Barbara Hommes
(…) Dat Robert Long mooie liedjes kan schrijven en zingen weten we. Dat hij ook een prachtig scenario in elkaar kan zetten, is te zien in Respect, een film over een jonge journalist (Antonie Kamerling) die een gevierde homoseksuele toneelschrijver (Willem Nijholt) gaat interviewen. Het wordt een keihard en emotioneel gesprek, waarin gaandeweg blijkt dat de interviewer en geïnterviewde nog een reden hebben om elkaar te leren kennen. Robert Long schreef het stuk op verzoek van regisseur Eric Oosthoek. Oosthoek: Respect maakte oorspronkelijk deel uit van een groter project. Ik had onder anderen aan Robert Long, Haye van der Heyden en Peter van Straaten gevraagd of ze een verhaal van vijftig minuten over de liefde wilde schrijven, maar de subsidieaanvraag voor dat grotere project werd uiteindelijk niet gehonoreerd. Toen vroeg ik me af of ik het hele project op de plank zou laten liggen, of dat ik met de realisatie van één van de scenario’s zou kunnen laten zien dat het wèl goed is. We hebben dus uiteindelijk één scenario kunnen verfilmen.‘ En waarom juist \’t scenario van Robert Long? ‘Ik vind z\’n werk heel erg goed en Willem Nijholt en Antonie Kamerling hadden toegezegd om mee te doen. Willem is absolute top, Antonie een zeer talentvolle nieuwkomer. Daarom dus’. (…)
\’Lust of liefde? Spanning om te snijden\’
VARA TV Magazine, 30 november 1994 – Jhim Lamoree
(…) Met de IKON-dramaproductie Respect maakt Robert Long zijn debuut als scenarioschrijver. Rollen zijn er voor Willem Nijholt en Antonie Kamerling. Respect is de titel van het toneelstuk dat Robert Long schreef voor twee heren en door de IKON wordt uitgezonden. De jongste, wat schaapachtige verslaggever van het weekblad de Haagse Post gaat de gevierde, middelbare toneelschrijver Ewout Lorentz interviewen in zijn hotel. De journalist Kristoff, gespeeld door Antonie Kamerling, is 24 jaar en heeft een gekwelde blik. Hij ziet eruit als een engel, een gevoelige geest in een goddelijk lichaam. De toneelschrijver (Willem Nijholt) is 52. Hij is een man van de wereld, zelfverzekerd, cynisch, een weinig megalomaan, direkt. Hij noemt de dingen bij de naam: kut, pijpen, neuken. Hun eerste confrontatie in het hotel is meteen raak. \’Meneer Lorentz,\’ zegt de reporter, \’wij hadden een afspraak voor een interview.\’ \’Gaat het dan niet door?\’ vraagt de schrijver. \’Jawel. \’Omdat u zegt: hadden.\’ \’Hebben. We hebben een afspraak.\’ \’Gelukkig, want als hadden komt, is hebben te laat\’. Oeps! Zo\’n cliché Uit de mond van een succesvol toneelschrijver hakt erin. De verhoudingen zijn duidelijk. De journalist Kristoff zal zijn best moeten doen om Ewout Lorentz te vermurwen. De toneelschrijver is niet erg coöperatief, Ewout Lorentz is geen gemakkelijk slachtoffer. Dat is tenminste het woord waarmee Kristoff de man die hij gaat spreken, omschrijft. Hij wil het interview maken dat alle andere in de schaduw moet stellen. Dat is tenslotte de ambitie van een beetje weekbladjournalist. Maar daar denkt Ewout Lorentz anders over: \’Een goed interview is net als goeie seks. Je hebt er allebei plezier van en je kijkt er allebei met veel genoegen op terug.\’ Tja, wat nu, zie je de verslaggever denken en hij stelt: \’U heeft het in uw werk vaak over seks\’ \’Ja, ik schrijf er veel over, doe het graag. Seks is de perfecte vorm van communicatie.\’ Daar is dejongeman het niet mee eens en rept over liefde en respect. Ach, het romantische zieltje, denkt de gepokte en gemazelde toneelschrijver en ruikt als een roofdier zijn prooi. Lorentz besluipt Kristoff, intimideert de verslaggever door duidelijk te laten merken journalisten te verachten, omdat ze luie flikkers zijn en confronteert de interviewer met de vraag: \’Hou jij van iemand?\’ De rollen zijn omgedraaid, de spanning is om te snijden. De journa1ist klapt dicht. We zijn een eind op weg in het toneelstuk. Nu wordt het smullen, want Respect gaat steeds meer lijken op \’The servant\’, de film van Joseph Losey, waarin butler Dirk Bogarde de scepter in het huis langzaam maar zeker over neemt en de heer des huizes in een broeierige, latent homoseksuele relatie letterlijk en figuurlijk op de knieën dwingt. \’Ben jij \”he\” of \”ho\”?\’ vraagt Ewout Lorentz de interviewer nadrukkelijk. \’Ga jij met meisjes of met jongens naar bed?\’ Kristoff krijgt het Spaans benauwd, terwijl er geen woord Spaans bij is en rent naar het toilet. Hij vlucht voor de confrontatie en delft dus het onderspit. Terug van het toilet stelt Lorentz voor dat hele interview maar te vergeten; de oude bard is veel meer geïnteresseerd in het knaapje en continueert de marteling. Lorentz: \’Diep van binnen zou jij maar wat graag hardop willen zeggen dat je gewoon keihard geneukt wil worden.\’ Kristoff zegt nog steeds niets. Lorentz: \’Wie zwijgt, stemt toe. Praat, godverdomme!\’ De oudere heer schreeuwt nu en slaat de jongeman. Lorentz haalt de moeder van de journalist erbij en dan ontploft Kristoff. \’Hou op! Klootzak!\’ \’Oh, wat een gore taal. Maar dat bevalt me. Je moeder is heilig, hè. Dat zie je wel vaker bij gefrustreerde nichten.\’ \’Hou je smerige bek!\’ schreeuwt Kristoff. Dan volgt een vechtpartij, die overgaat in robbedoezen. De beide heren eindigen aan de rand van het bed in elkaars armen. \’Kereltje, verlang je naar mijn hand tussen je benen?\’ vraagt Ewout Lorentz. Het stuk is nu op de helft, zodat er nog tijd is voor enige verrassende, zij het dun uitgewerkte ontwikkelingen, die hier overigens niet zullen worden verklapt. Wat mij nu bezighoudt, is de vraag waar de schrijver van Respect zijn gegevens op baseerde. Hebben de omstandigheden in het stuk autobiografische achtergronden of is het totaal ontsproten aan het brein van Robert Long? \’In alles wat je schrijft, zit iets van jezelf,\’ zegt Long. \’Maar ik laat me ook graag verrassen door wat ik schrijf. Mijn opvattingen over journalistiek komen dicht bij die van Lorentz, die zegt \”Als jij je huiswerk had gedaan, wist je dat mij die vraag wel honderd keer is gesteld.\’ Een wezenlijk gesprek met de reporter is bijna niet mogelijk, omdat de interviewer vaak met een bepaald idee in zijn hoofd bij iemand langsgaat. Vaak ook laat de reporter veel van zichzelf weg en dat vind ik jammer.\’ Is het Robert Long weleens overkomen wat Lorentz overkomt: interviewer en geïnterviewde belanden in elkaars armen. \’Nee,\’ antwoordt Long. \’Maar ik ben in heel wat armen niet beland, waarin ik wel had willen belanden. Het stuk is wishfull thinking, het laat zien dat twee mensen, die elkaar niet kennen, hun intimiteit blootgeven en dat ligt vaak op de rand van erotiek. Ik heb die situaties altijd leuk en interessant gevonden. Bovendien vind ik dat alles wat je maakt, of het nu een toneelstuk of een lied is, kermis moet zijn.\’ Toch heeft Robert Long raker in de roos geschoten dan hij blijkbaar weet. Een gevleugelde zin ter redactie van de voormalige Haagse Post was \”Tussen de lakens praten we verder\’. De frase stond in een interview dat Ischa Meijer had met Liselore Gerritsen en iedereen zou de zin allang zijn vergeten als hij niet door de toenmalige hoofdredacteur werd geschrapt. Kristoff bevindt zich dus in goed gezelschap. De situatie in het toneelstuk is vooral voor Willem Nijholt overigens meer Wahrheit dan u met alle Dichtung zou kunnen bedenken. Ook over hem ging ter redactie van het weekblad de mare dat hij met de reporter van de Haagse Post een duik nam in de amoureuze zee. \’Blijf je bij me vannacht?\’ vraagt Ewout Lorentz aan Kristoff in RESPECT. Kijkt u zelf hoe de jonge journalist daarop reageert. (…)
\’Dialogen én spel verbluffend goed\’
De Limburger, 1 december 1994 – Anja van den Akker
(…) Zowel de dialogen die Long schreef als het spel van beide acteurs zijn verbluffend goed. Nijholt in de rol van oudere, cynische, maar tegelijkertijd tedere homoseksuele toneelschrijver, speelt op top-niveau. Kamerling als de onervaren jonge journalist die hem bewondert, schittert met name in zijn stille spel. Oosthoek: ‘Alles in dit stuk is extreem tegengesteld. Oud, jong. Getekend door het leven versus de maagdelijke adolescent. Ervaring contra leerling.’ (…) Hoewel Respect draait om het interview van de journalist Kristoff (Kamerling) die zich schaamt voor zijn homoseksuele geaardheid met de bekende auteur Ewout Lorentz (Nijholt), ontstijgt het stuk de seksuele spanning tussen beide mannen. Respect gaat over vriendschap, liefde, seks, schaamte en – zoals de titel al aangeeft – respect. Wie wil luisteren zal veel herkennen. ‘Het is niet belangrijk wat je bent, maar dát je bent’, houdt Long ons voor. Aan duidelijkheid laat Respect niets te wensen over. Robert Long prefereert dingen bij hun naam te noemen. Neuken of pijpen, de verschillende opvattingen van liefhebben. Kamerling: ‘Ik hield van hem.’ Nijholt: ‘Ik vond hem geil. Iedere vriend heeft een andere functie. Wij gebruiken elkaar, met élkaars goedvinden.’ En passant geeft Robert Long ook alle journalisten nog een veeg uit de pan. Omdat hij vindt dat ze zich achter hun vak verschuilen, vaak dezelfde vervelende vragen stellen en geen werkelijke interesse hebben in hun gesprekspartner. Ofwel: slachtoffer, zoals Kristoff dat noemt. ‘Journalisten zijn luie flikkers. Ze lezen elkaars artikelen en gebruiken die als opstapje voor elkaars gewauwel. Jij zit hier ook als parasiet’, brengt Ewout Lorentz de arme verslaggever Kristoff van zijn stuk. Dat er veel autobiografische gegevens zijn verwerkt in Respect staat buiten kijf. Daarvoor zijn de dialogen te levensecht. Oosthoek: ‘Ewout Lorentz was voor Long natuurlijk een uitstekend vervoermiddel.’ Waarom Oosthoek koos voor samenwerking met Robert Long is snel uitgelegd. ‘Ik vind hem een boeiende, spannende man. Hij is heel eerlijk en open, dat vind je terug in zijn werk.’ De keuze voor beide acteurs werd ingegeven door hun volstrekt tegengestelde uitstraling. Oosthoek: ‘Toen ik Kamerling zag in de speelfilm \’De Kleine Blonde Dood\’ wist ik het zeker. Willem Nijholt is een goede bekende van Robert Long. Hij wilde deze rol dolgraag spelen. Nee, heus niet omdat hij toevallig ook homoseksueel is. Dat staat er los van.’ (…)
\’Enorme spanning, de liefde staat centraal\’
Haagse Courant / Friesch Dagblad, 1 december 1994 – Jacques Geluk
(…) De enorme spanning tussen de hoofdpersonen in het televisiespel Respect, die wordt gevoed door extreme tegenstellingen en onverwachte overeenkomsten, is zo echt dat zij voelbaar is voor de kijkers. Elke ontlading in het stuk, het geslaagde scenariodebuut van Robert Long, wordt dan ook ervaren als een rustpunt, een moment van bezinning. De ervaren acteur Willem Nijholt en zijn in opkomst zijnde collega Antonie Kamerling, weten een op zich ongewone situatie zo realistisch te spelen dat je er als kijker geheel in op kunt gaan. Kamerling is de 24-jarige leerling-journalist Kristoff, die voor de Haagse Post de 52-jarige homoseksuele toneelschrijver Ewout Lorentz, van wie bekend is dat hij graag onverbloemd over seks schrijft, mag interviewen. Wat nerveus schiet hij de schrijver in de lobby van het hotel aan en krijgt meteen lik op stuk. Lorentz heeft geen zin in het zoveelste interview met dezelfde vragen. Nog op de trap praten ze over seks en liefde. Voor Kristoff is aan seks respect verbonden, maar Lorentz antwoordt: \’Als ik alleen met mensen die ik respecteer naar bed ga, was ik nog maagd\’. Eenmaal in de hotelkamer wordt de sfeer grimmiger en wil de schrijver steeds meer weten over zijn interviewer. Eerst noemt hij journalisten \’luie flikkers, die de vragen van anderen gebruiken voor hun eigen gewauwel\’, dan vraagt hij of de jongen met iemand is: \’Of ben je impotent, of gecastreerd?\’. Hij schreeuwt en deelt Kristoff vervolgens mee dat hij \’meteen al had gezien dat hij een nicht is\’. Nadat de journalist zich even in wanhoop heeft afgezonderd gaat het spel verder. Lorentz gaat door met provoceren, tot ze uiteindelijk over de grond rollen. Die vechtpartij is het keerpunt in het verhaal. Terwijl hij Kristoff kust en streelt vertelt de schrijver over zijn trieste jeugd, zijn ziekelijk anti-lichamelijke moeder en zijn eerste ervaringen op seksueel gebied. Dan wordt ook duidelijk dat hun ontmoeting niet toevallig is, maar dat beiden tevoren de intentie hadden elkaar beter te leren kennen. En hoewel minder heftig, blijft ook de spanning tot het einde. Nijholt is zeer geloofwaardig in zijn spel, terwijl van Kamerling – die veel minder tekst heeft – vooral de kwaliteit van het stil acteren opvalt. De nog maagdelijke adolescent, tegenover de door de wol geverfde schrijver. De tegenstelling wordt geheel waargemaakt. Sommige kijkers zullen zich ergeren aan de onverbloemde wijze waarop de dingen bij de naam worden genoemd, maar weglaten van die woorden zou in dit geval afbreuk hebben gedaan aan het realistisch gehalte van dit drama.
Respect is ontstaan op initiatief van regisseur Eric Oosthoek. ‘Ik wil altijd vanaf het begin betrokken zijn, als een soort sparring partner’, vertelt hij. ‘Medio 1992 heb ik Robert Long, die ik niet persoonlijk kende maar wel een ongelooflijk spannende figuur vond, gevraagd een scenario te schrijven voor een televisiespel met als thema liefde. We zijn gaan denken en praten tot uiteindelijk het idee van de Reviaanse toneelschrijver ontstond. Zonder enige twijfel heeft Long er autobiografische elementen in gestopt, die echter meer met zijn denk en leefhouding te maken hebben dan met feitelijke gebeurtenissen’. De IKON-regisseur vindt niet dat homoseksualiteit in het verhaal centraal staat. ‘De liefde wel. Het is een visie op de wijze waarop mensen met elkaar omgaan’. Volgens hem speelt het ook geen enkele rol dat Nijholt homoseksueel is. ‘Daarom heb ik hem niet gekozen. Hij is gewoon een dramatisch goede acteur’. Kamerlings rol in \’De kleine blonde dood\’ gaf voor 0osthoek de doorslag de jonge acteur eind vorig jaar te vragen mee te werken. ‘Daarvoor had hij me al positief getroffen doordat hij uitstak boven de middelmaat van \’Goede tijden, slechte tijden\’. Antonie was trouwens verbaasd dat er überhaupt repeteerd zou worden en dan nog wel vier weken achter elkaar. Hij was dat niet gewend. Uiteindelijk vond hij het fantastisch om zijn rol zo te kunnen ontwikkelen’. Volgens de regisseur heeft Long zich niet met de spelerskeuze bemoeid, maar \’nadat ik hen had gesuggereerd vond hij dat spannend\’. Het televisiespel, dat 275.000 gulden heeft gekost, is in de nieuwe HD-TV-standaard opgenomen, waardoor bij de uitzending op het gewone televisiescherm onder en boven in beeld balken verschijnen. TV Plus brengt produktie in breedbeeld. Voor de meerkosten van HD-TV is subsidie van de Europese Unie ontvangen. Oosthoek is het werken in de nieuwe norm, die een aangepaste regievoering vereist, goed bevallen. ‘Bovendien haal je, door er nu al mee te werken, expertise in huis\’. (…)
\’Scenario-debuut Long indringende film\’
De Telegraaf, 1 december 1994 – Jan Jaap de Kloet
(…) \’JournaIisten zijn luie flikkers. Ze parasiteren op artikelen van collega\’s en gebruiken andermans vragen als opstapje voor hun eigen gewauwel\’. Robert Long weet het (bij monde van het personage Ewout Lorentz in Respect) mooi te zeggen. Hij moet welhaast een aantal zeer vervelende ervaringen achter de rug hebben. Zijn hoofdfiguur laat een jonge verslaggever dan ook alle hoeken van een hotelkamer zien. Maar met een doel, zoals later uit de film zal blijken. Ewout Lorentz (Willem Nijholt) is een gevierd toneelschrijver die geen geheim maakt van zijn homoseksualiteit. Hij haat het geïnterviewd te worden en behandelt de jonge journalist Kristoff (Antonie Kamerling) dan ook niet bepaald vriendelijk. Sterker nog: een \’echte\’ verslaggever zou bij een dergelijke benadering onmiddellijk rechtsomkeert maken. Dat Kristoff blijft zitten, heeft echter een reden. Lorentz heeft ooit Kristoffs vriend Arthur verleid en daarbij iets moois stuk gemaakt tussen de beide verliefde mannen en de verslaggever wil weten wat daar het doel van was. Ruim vijftig minuten draaien de twee personages uit Respect om elkaar heen en dat levert een indringende film op. Weinig actie, veel monoloog van Nijholt en een Kamerling die blijkt uit te blinken in \’stil spel\’ (acteren zonder woorden). De IKON en regisseur Eric Oosthoek zijn dan ook trots op het resultaat. ‘De film is in vijf dagen opgenomen na een lange en intensieve repetitieperiode’, aldus Oosthoek. ‘Het is een bijna choreografisch stuk geworden. Vooral voor Antonie was deze werkwijze wennen, want hij had voor eerdere produkties nauwelijks gerepeteerd (…).’ Het acteertalent van voormalig rechtenstudent Kamerling is voor velen een verrassing. Toch had Oosthoek de \’GTST\’-ster al vroeg in het vizier. ‘Toen hij nog in Goede Tijden speelde, had ik al zoiets van \’die jongen kan meer dan de anderen\’. Nadat ik hem in \’De Kleine Blonde Dood\’ had gezien, wist ik zeker dat hij de perfecte Kristoff zou zijn. Ik heb alleen even getwijfeld of ik wel twee zulke extreem tegengestelde acteurs als Kamerling en Nijholt tegenover elkaar moest zetten.’ (…)
\’Regie en camera zitten de acteurs op de huid\’
NRC Handelsblad, 1 december 1994 – Henk van Gelder
Intrigerend debuut
(…) De jonge journalist loopt in de hotellobby op de gevierde schrijver af en zegt: ‘Meneer Lorentz, we hadden een afspraak voor een interview.’ De man kijkt ietwat hooghartig op en antwoordt: ‘Gaat \’t niet door dan?’ Jazeker wel, reageert de journalist. En de schrijver tikt hem meteen op de vingers: waarom zei hij dan hadden in plaats van hebben? Dit interview wordt een zware dobber, dat is duidelijk. Robert Long heeft in het scenario van zijn televisiefilm Respect, vanavond te zien bij de IKON, ongetwijfeld wraak genomen op de honderden interviewers die hij zelf al voorbij heeft zien trekken: ‘luie flikkers’ allemaal, die hun vragen voornamelijk ontlenen aan een knipselmap vol eerder gepubliceerde interviews en die nooit de moeite nemen iets van zichzelf te laten zien. De schrijver krijgt alle ruimte zijn weerzin jegens zulke bloedzuigers te uiten en de journalist – gepresenteerd als een jongen van de Haagse Post, maar hij maakt eerder een schoolkrantachtige indruk – zit er aanvankelijk met de mond vol\’ tanden bij. Pas gaandeweg blijkt dat er tussen deze twee iets meer aan de hand is dan de cliché-achtige situatie uit het begin. Het zal geen toeval zijn dat de schrijver, die eerst nog zo vrijelijk met schuttingwoorden strooide, in de latere scènes opeens een aanzienlijk decentere toon aanslaat. Long, vooral bekend als liedjesmaker, debuteert hier als auteur van televisiedrama. Het is een intrigerend debuut, waarvan de mogelijkheden ten volle worden benut door de acteurs: Willem Nijholt als de schrijver, die aan één superieure blik genoeg heeft om een mengeling van vertedering, geamuseerdheid en cynisme uit te stralen, en Antonie Kamerling in de lastige, overwegend passieve rol van de journalist die zijn ware motieven lange tijd verborgen houdt. Ook de passages die op papier een wat bleke indruk maken – zulke confidenties over de ontdekking van de eigen homoseksualiteit zijn immers wel vaker vertoond – worden daar door de intensiteit van hun spel bovenuit getild. Terecht hebben regisseur Eric Oosthoek en cameraman Paul van den Bos zich niet uitgeleefd in visuele hoogstandjes: ze zitten de acteurs op de huid en dat is genoeg. (…)
\’Spannende combinatie van acteurs\’
Utrechts Nieuwsblad, 1 december 1994
(…) De IKON zendt vanavond de televisiefilm Respect uit. In de film, die werd geregisseerd door Eric Oosthoek, zijn Willem Nijholt en Antonie Kamerling te zien. De film ging onlangs in première tijdens het Nederlands Filmfestival. Robert Long schreef het scenario. In de film vervult Antonie Kamerling de rol van Kristoff, een jonge journalist die een interview heeft met Ewout Lorentz (Willem Nijholt). Deze Lorentz is een gevierd homoseksueel toneelschrijver, die graag en veel over seks praat en schrijft. De journalist bewondert de toneelschrijver, maar tijdens het interview komen ook andere motieven van de journalist voor het gesprek met de schrijver naar boven. IKON-regisseur Eric Oosthoek heeft Robert Long benaderd met de vraag of hij een scenario wilde schrijven. Oosthoek: ‘Ik heb Robert bij een ander project leren kennen. Ik vind het een heel interessante man. Het verbaasde me dat hij al zoveel had gedaan, maar nog nooit een scenario had geschreven. In nog geen jaar is het script toen ontwikkeld, en de samenwerking was erg prettig.’ Oosthoek nam ook de casting voor het stuk voor zijn rekening. Al heel snel wist hij wie hij wilde hebben voor de hoofdrollen: ‘Ik denk dat het een erg spannende combinatie is, Nijholt en Kamerling. Willem is een heel mooie acteur die behoort tot de absolute top van de Nederlandse toneelwereld. En ook in Antonie heb ik het volste vertrouwen. Ik ben absoluut geen fan van Goede Tijden, Slechte Tijden, maar ik heb in het begin wel een paar keer gekeken om het acteursbestand bij te houden. Antonie was me bijgebleven. Toen ik hem vervolgens in de film De Kleine Blonde Dood zag, wist ik dat ik hem wilde hebben. Hij wil een heel goed acteur worden en ik weet zeker dat hij dat ook kan.’ De film is opgenomen op HD-TV, en zal ook worden vertoond via het abonnee-kanaal TV-Plus. Oosthoek: ‘Ik denk dat HD-TV over een paar jaar zal doorbreken. Daarom vind ik het belangrijk dat mijn medewerkers en ik weten hoe het werkt. Ik wil op de hoogte blijven van mijn vak.’ (…)
\’Onschuld en doorleefde melancholie\’
VPRO Gids, 1 december 1994
(…) Antonie Kamerlings ster is rijzende. (…) Vanavond is bij de IKON Respect te zien. Een film van Eric Oosthoek, die op de Nederlandse filmdagen in première ging en die als bijzondere bijkomstigheid had dat dit de eerste HDTV-film was die op dat festival werd vertoond. Kamerling vertolkt in Respect, waarvoor het scenario door Robert Long is geschreven, de rol van Kristoff, een 24-jarige journalist die de toneelschrijver Ewout Lorentz, een rol van Willem Nijholt, moet interviewen. Long heeft een aardig intrigerend verhaal weten neer te zetten. Door de kijker lang in het ongewisse te laten over Kristoffs werkelijke motieven om de schrijver op te zoeken – want het is zoals Lorentz zelf tegen zijn interviewer zegt, het zoveelste interview met de zelfde kutvragen – blijft de spanning tussen de twee hoofdpersonen vijftig minuten lang intact. Wat die motieven zijn kan hier beter niet vermeld worden, maar daarnaast gaat Respect ook nog over andere zaken. Over liefde, seks, homoseksualiteit, kortom over zaken des levens. Hoewel je als kijker in eerste instantie denkt dat het helemaal niets wordt, noch het interview, noch de door Lorentz gezochte confrontatie, komt vooral die laatste er toch. Nijholt speelt een mooie rol, als de scherpe, soms cynische, maar ook droevige Lorentz. Een man met een verleden. Kamerling komt naast de overheersende Nijholt al was het alleen maar vanwege de tekstuele verdeling – niet slecht weg. Zij onschuld steekt mooi af tegen de doorleefde melancholie van Nijholt\’s karakter. Eén ding over Respect mag niet onvermeld blijven en dat is de monoloog die Nijholt al aan het begin afsteekt over de journalistiek. Het is een gedeelte dat sterk doet vermoeden dat de schrijver van Respect deze toespraak recht uit de tenen heeft geschreven. (…)
\’Prachtig geschreven en geregisseerde dialogen\’
Trouw, 1 december 1994 – Piet Koster
Beklemmend stuk over de liefde
(…) ‘Liefde,’ houdt de gevierde toneelschrijver Ewout Lorentz de hem bezoekende journalist Kristoff voor in het televisiespel Respect ‘is een godsgeschenk dat je hooguit een keer of twee, drie in je leven ten deel valt, als je echt geluk hebt’. ‘En seks,’ vraagt KristofT, ‘hoort dat dan niet bij liefde?’ ‘Soms,’ reageert Lorentz, ‘niet altijd. Meestal niét in mijn visie. Meestal kleed je je na een goede vrijpartij toch weer aan en ga je naar huis.’ ‘Dat is wel erg zakelijk,’ vindt Kristoff (24), ‘je gaat toch niet zo maar met de eerste de beste naar bed?’ ‘Als de eerste ook de beste is,’ kaatst Lorentz (52) terug, ‘zou ik niet weten waarom niet’. Waarop de ondervrager laat weten \’ook respect voor iemand\’ te willen hebben: ‘Anders wordt het op seksueel gebied toch niks.’ Het is in de prachtige door Robert Long geschreven en door Eric Oosthoek geregisseerde dialoog tussen de jonge Kristoff en de veel ervarener schrijver – beklemmend fraai gespeeld door Anthonie Kamerling en alleskunner Willem Nijholt – hét moment waarop de laatste definitief het heft in handen neemt. Nog cynischer dan hiervoor vaart hij in de persoon van Kristoff uit tegen al die journalisten die, elkaar naschrijvend honderd keer dezelfde bekrompen vragen stellen als opstapje voor hun eigen gewauwel en zich telkens verschuilen achter hun \’taak als doorgeefluik\’: ‘Jij hebt het allemaal niet gezegd. Als ik nu zou roepen \’al dat bruine tuig het land uit\’ zou jij waarschijnlijk beleefd knikken en denken \’mooi, dat wordt de kop boven mijn artikel\’. Maar jij zou niet opspringen en me op mijn racistische smoel timmeren! En weet je waarom niet, waarde vriend? Omdat het jou geen ene moer interesseert. Jij wilt het beeld dat je van mij gecreëerd hebt bevestigd zien.’ De gevierde toneelschrijver Ewout Lorentz, wiens \’Kapotte levens\’ op Kristoff diepe indruk heeft gemaakt, verblijft tien dagen in een hotel, waar hij in verband met de première van alweer een nieuw stuk elke dag twee interviewers ontvangt. Twintig \’verplichte nummers\’ waaraan hij meewerkt omdat zijn agent dat nu eenmaal van hem verlangt. Maar tijdens het gesprek met Kristoff – dat begint met vraagjes als \’u heeft het in uw werk vaak over seks, wilt u daarmee shockeren?\’ – blijkt gaandeweg dat voor beiden die aanstaande toneelpremière niet de voornaamste reden is elkaar in dit gelegenheidsinterview te ontmoeten. Maar laten we het er om de clou niet helemaal te verklappen hier bij houden. Nadat het van Lorentz\’ kant steeds heftiger verlopende interview in een stevige worsteling is overgegaan, hijgen de gesprekspartners uit Daarbij ligt Kristoff tegen Lorentz aan. ‘Vind je \’t prettig,’ vraagt deze terwijl hij Kristoffs borst streelt ‘Verlang je naar m\’n hand tussen je benen, is dit wat je wilt?’ Om even later vast te stellen dat \’we allebei warmte nodig hebben, geloof ik\’. En met zijn èchte levensverhaal dat Lorentz vervolgens aan Kristoff vertelt en waarin zijn coming out een voorname plaats inneemt, legt hij even feilloos als navrant uit wat hij onder Respect en vooral onder het gebrek daaraan verstaat. Hoe zijn moeder zijn vader tot in het diepst van zijn ziel schoffeerde, zodat die besloot in elk opzicht zijn eigen leven te gaan leiden. En dat, nadat zij had ontdekt dat Ewout homoseksueel was, zij hem bespioneerde en beschimpte, hem tot op haar sterfbed vernederde. Hem daar de twee na borstamputaties ontstane \’kraters\’ tonend hield zij hem voor dat zij die aan \’jou en je vader\’ te danken had. Dan houdt hij Kristoff voor: ‘De enige echte vriend die ik heb is m\’n vader, de enige man waar ik réspéct voor heb, om jouw woorden te gebruiken. De enige man die mij liet zien dat de waarde van je leven ligt in de dingen die je doet, niet in wat men ervan vindt’. (…)
\’Mooi sober gefilmd, uitstekend geacteerd\’
De Volkskrant, 3 december 1994 – Marcel van Lieshout
(…) ‘Alle journalisten zijn luie flikkers! Knipselmap-overschrijvers! Ze lezen elkaars artikelen en gebruiken elkaars vragen als opstapje naar hun eigen gewauwel. Bloedzuigers! Parasieten!’
Deze ongepolijste typering van een beroepsgroep kwam ik van de week tegen in de IKON-drama-produktie Respect. Willem Nijholt sprak ze uit (hij speelde een toneelschrijver), maar eigenlijk hoorden we de stem van Robert Long, de schrijver van het stuk. Long, maakte met Respect een prima debuut als auteur van televisiedrama. Leuk stuk (over een ontmoeting tussen een journalist en een beroemd toneelschrijver; homoseksuelen met een gemeenschappelijk en pijnlijk liefdesverleden), mooi sober gefilmd (Eric Oosthoek was de regisseur) en uitstekend geacteerd, (naast Nijholt zagen we Antonie Kamerling, het Hollandse zeepniveau reeds lang ontstegen).\’ Wie we niet op het scherm zagen maar dus wel hoorden, was Robert Long. Er werd veel met geslachtsdelen gesmeten (bij de IKON! Hoe lang is het geleden dat je dergelijke taal alleen bij de VPRO tegenkwam?), en er werd dus flink afgegeven op journalisten. Etterbakken zijn het, niet ècht geïnteresseerd in hun gesprekspartners, en altijd maar weer diezelfde, voor de hand liggende vragen. Ik vond deze generalisatie wel vermakelijk en stelde mijzelf de voor de hand liggende vraag: wat hebben kunstenaars-op-leeftijd toch tegen de pers? Ik bedoel, zo\’n Van Herwijnen-incident staat heus niet op zichzelf. Gerard Cox de laatste tiid wel eens op televisie gezien? Dat is nou zo\’n vraag die ze eens in VARA\’s mediaprogramma Zappelin aan de orde moeten stellen. Maar daar zag ik deze week weer louter gemakzuchtige, zeg maar luie, \’knipselmap-journalistiek\’. (…)