Skip to content

Over mijn werk vóór 2018

  • Eric Oosthoek (1948) studeerde mei 1972 als een van de eersten van zijn generatie af als toneel- én televisiedrama-regisseur aan de Amsterdamse Toneelschool. Hij werkte tijdens zijn studie verschillende malen als regie-assistent van Engelse en Duitse regisseurs van toneel- en televisiedrama. Daarna werkte hij een aantal jaren als toneelregisseur.

    In die periode voltooide hij de NOS-opleiding Televisieregie van Studio Santbergen in Hilversum. Als vervolgstudie nam hij in de Verenigde Staten deel aan verschillende masterclasses op het gebied van dramaregie, acteren voor de camera en montage. Naast een reeks documentaires realiseerde hij sinds 1977 voor de IKON Televisie én voor verschillende andere Nederlandse publieke omroepen een groot aantal dramaproducties, zowel enkelvoudige televisiespelen als langer lopende dramaseries en televisiefilms. Opvallend en vaak succesvol televisiedrama, series als Sanne, Weekend, De rivier waarin ik zwom, Oog in oog en Over de liefde, televisiefilms als Zondag weet je alles, Wie aus weiter ferne, Het laatste glas melk en Respect, telefilms als Saint Amour, Novemberlicht, Gebroken Rood, Kilkenny Cross en Anna.

    Een aantal van zijn televisiefilms zijn vertoond op buitenlandse publieke zenders in o.a. Engeland, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, IJsland en Bulgarije.

    Oosthoek was meermalen lid van internationale jury’s, waaronder de Prix d’Italia en de Genève-Europa-Prijzen voor Scenarioschrijven. Sinds 1990 publiceert hij vakliteratuur en schrijft hij met regelmaat eigen scenario’s. Vanaf 1 januari 2007 bundelt hij al zijn activiteiten onder de naam All Fiction.

    Een citaat uit zijn biografie op de website van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid:

    ‘Eric Oosthoek behoort tot de selecte groep van vakmensen die aan het begin van hun loopbaan bij een kleine omroep in dienst treden die hen genoeg ruimte geeft om hun artistieke vleugels uit te slaan en tientallen jaren te blijven. Oosthoek is een bevlogen maker. Hoewel hij televisie niet als een revolutionair medium beschouwt waarmee je mensen politiek kunt mobiliseren wil hij met zijn drama’s mensen bewegen, stimuleren, laten nadenken, tot standpunten dwingen over menselijke en maatschappelijke dilemma’s. De thema’s en personages zijn soms uit het leven gegrepen of sluiten aan bij actuele discussies, maar kunnen ook vervat zijn in complexe personages die zich in uitzonderlijke omstandigheden bevinden.’

    Logo Auteursbond

    Logo DDG

    Eric Oosthoek is lid van / aangesloten bij:

    Auteursbond (Netwerk Scenarioschrijvers)
    Dutch Directors Guild – DDG
    Literaire Rechten Auteurs – LIRA
    Vereniging Exploitatie Vertoningsrechten AV-Materiaal – VEVAM

Scholing

Werk en media

Schrijvers, acteurs en actrices waar ik door de jaren heen mee heb mogen werken


[1] Bill Gaskill (1930 – 2016): National Theatre, Old Vic, Royal Court Theatre.Roland Kabelitz (1934), Schiller Theater Berlijn, Thalia Theater Hamburg, Bühnen der Stadt Köln.Hagen Mueller-Stahl (1926), Volksbühne Berlin, Schaubühne am Halleschen Ufer in Berlin-Kreuzberg, Volkstheater München.