Over master en classes: draai iedere regel tekst in close-up!
Film en TV-Maker, oktober 1987, nummer 276
Hoog weggestopt aan de Oost-kust van de Verenigde Staten, in de staat Maine niet ver van de Canadese grens, ligt het plaatsje Rockport. Het is een klein, ingeslapen dorpje van een paar duizend inwoners en de thuisbasis van de International Film and Television Workshops. De Workshops zijn in 1975 voor film- en televisiemakers opgericht door David H. Lyman, tot die tijd fotograaf voor Time en Life.
Op het ogenblik worden de Workshops, naast het voornamelijk theoretische aanbod van zomercursussen aan het American Film Institute in Los Angeles, beschouwd als de belangrijkste summerschool op het gebied van fotografie, film en video in de Verenigde Staten. Iedere zomer worden er meer dan honderd workshops van een week gegeven, op het gebied van film en video onder andere in regie, camera, licht, geluid, montage, scenarioschrijven en acteren. Ook zijn er de meer gespecialiseerde workshops zoals het schrijven van scenario’s voor commercials, de Steadicam Workshop (gegeven door de uitvinder van de Steadicam, Garrett Brown), de Hard News- Workshop en de Wilderness DocumentaryWorkshop.
Iedere zomer komen rond de vijftienhonderd vakmensen uit de hele wereld bij elkaar om onder begeleiding van de masters een class te volgen. Om wat namen te noemen: de Directors Masterclass is gegeven door Gene Wilder, Mark Rydell (On golden pond), Ted Post, Peter Werner en John Korty, allemaal mensen met Academy Award-nominaties, een Oscar (Werner en Korty) of een Directors Guild of America-Award en minstens een aantal Hollywoodfilms op hun naam. De Lighting and Cinematography Workshop werd onderrneer gegeven door Vilmos Zsigmond, Laszlo Kovacs en Walter Lassally. Ralph Rosenblum, editor van bijna alle Woody Allen-films geeft regelmatig de Editing the Dramatic Feature-Workshop, Syd Field van het American Film Institute de Screen writing Workshop en Mimi Edmunds van het top nieuwsprogramma 60 Minutes van CBS doet de News Feature Workshop.
De deelname aan de Workshops wordt uiteraard gedomineerd door Amerikanen en Canadezen, maar meestal komt zo’n twintig procent van de deelnemers van buiten het continent. In de weken dat ik er was heb ik Zweedse, Duitse, Zwitserse, Italiaanse, Britse en Chinese collega’s ontmoet.
De kosten voor deelname en verblijf zijn zonder meer hoog. De workshops kosten gemiddeld tussen de 750 en duizend dollar per week. Onderdak bij gastgezinnen of in motels en de maaltijden (er is een professionele, zeer goede catering voor drie maaltijden per dag) kost ook nog eens zo’n vierhonderd dollar per week. Er wordt ongelofelijk hard gewerkt. Het normale dagschema is zes uur opstaan, zeven tot acht uur ontbijt, acht tot een uur class, een tot twee uur lunch, twee tot zes uur class, zes tot acht uur diner, acht tot elf uur class. De workshops lopen van zondagmiddag tot en met vrijdagavond, en als je zoals ik gedaan heb, een combinatie van in elkaar overlopende workshops volgt, ben je drie weken continu bezig.
Ik heb een combinatie-class gevolgd die uiteen viel in drie blokken van één week. Eerst de Directors Masterclass, daarna de Directing Workshop en de Editing the Dramatic Feature- Workshop. Omdat ik de kans niet wilde laten lopen, heb ik in een van de tussenliggende weekenden ook nog een speltraining gevolgd: Acting lor Directors, een intensieve training voor regisseurs die de Method gebruiken in hun werk met acteurs. In de Directors Masterclass werkt de master aan een aantal scènes van zijn keuze. Onder zijn leiding worden de scènes met professionele acteurs gerepeteerd en opgenomen, waarbij de deelnemersgroep functioneert als crew. Er wordt met de filmische één-camera-techniek gewerkt, met een CCD-video-camera. In de Directing Workshop werkt iedere regisseur onder begeleiding van de ‘master’ aan een zelfgekozen scène. Het materiaal wordt geanalyseerd, gecast met professionele acteurs, gerepeteerd en opgenomen op video. In een uitgekiend rouleersysteem is iedere regisseur verantwoordelijk voor zijn of haar scène. Iedere dag worden de rushes van die dag bekeken met de totale groep en levert de ‘master’ commentaar. Diegenen die doorgaan naar de volgende week kunnen hun materiaal in de Editing-Workshop onder begeleiding van de ‘master’ van die week afmonteren. Daarnaast wordt er in die week veel aandacht besteed aan theorie en krijgt iedere deelnemer de beschikking over het ruwe materiaal van een recent opgenomen speelfilm of made-for-television-movie. Ook weer in een rouleersysteem worden een aantal scènes door verschillende mensen op verschillende wijze gemonteerd, en vervolgens in de ‘class’ besproken. De eerste week werkten we onder begeleiding van Ted Post. Post is een negenenzestigjarige oude rot in het vak die naast vele theaterstukken en een onnoemelijk aantal televisieprodukties, een stuk of twaalf speelfilms geregisseerd heeft, waaronder grote kassuccessen als Hang ‘m high en Magnum Force beide met Clint Eastwood, interessante mislukkingen als Beneath the planet of the apes met Charlton Heston en een van de eerste anti-Vietnam-films Go tell the spartans met Burt Lancaster. Post gaat binnenkort voor Universal een film die in de dertiger jaren speelt opnemen, onder de titel The princess with the golden hair. Vier scènes uit dat script dienen deze week als studiemateriaal. Drie professionele spelers uit New York vormen de cast, en behalve een ingehuurde director of photography vormen wij zelf de rest van de crew. Post hanteert de één-camera-techniek en de daarmee vergroeide regeltjes veel losser dan we in Europa gewend zijn. Continuïteit, matching shots, jump cuts, het kan hem allemaal niet echt wat schelen. Alles is gericht op het dramatische effect; als het werkt is al het andere ondergeschikt. Later worden in Hollywood deze eerste indrukken bevestigd.
In het aansluitende weekend doe ik onder leiding van Barry Primus een intensieve tweedaagse training in het werken met de ‘Method’. Het is bedoeld voor regisseurs die in hun eigen praktijk al werken met de door Stanislavsky ontwikkelde methodiek en de manier waarop Primus met ons werkt is indrukwekkend. Hij heeft dertig jaar ervaring als acteur en debuteerde op Broadway onder regie van Elia Kazan. Dat was zijn eerste intensieve kennismaking met de ‘Method’ en het werken met Kazan was voor hem het begin van zijn leraarschap. Hij verdeelt nu zijn tijd tussen acteren, lesgeven en het coachen van professionele acteurs tijdens hun werkproces. Onder andere Bette Midler wordt door hem bij ieder project begeleid. We doen uren durende sense- en affective-memory oefeningen en werken ieder aan onze eigen monoloog, in het Amerikaans! Hoewel het werken met de ‘Method’ voor mij niet nieuw is, is de intensieve manier waarop een openbaring en zeer aan te bevelen.
Tijdens de Directing Workshop werken we onder begeleiding van Michael Pressman aan onze eigen scènes. Pressman is een jonge acteur-regisseur die een behoorlijk aantal betere B-films heeft gemaakt met onder andere Dan Aykroyd en Richard Pryor. Hij is het prototype van een voor een producent werkende commerciële regisseur: ‘Cover iedere scène van alle kanten, draai iedere regel tekst in close-up, draai masters en close instellingen beide op 40 mm, of draai de master op 25 mm en de close-ups op 150 mm,’ kortom een vast stramien van afspraken dat ervoor zorgt dat ‘de producer krijgt wat hij hebben wil’. Zijn werkroutine is groot en hij is, gezien het schema, de juiste man om zo’n week te begeleiden. Deze week zijn er 21 regisseurs die allemaal hun eigen scène moeten opnemen. We werken in drie shifts van ieder vier uur: ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds. Er wordt simultaan gedraaid, we hebben twee units en twee professionele D.P.’s. Iedere regisseur heeft de beschikking over twee professionele spelers, vier uur repetitietijd en vier uur opnametijd. Binnen redelijk overleg kunnen de spelers uit de beschikbare groep van zestien acteurs en actrices gekozen worden, en iedere regisseur bepaalt zelf of hij/zij interieur of exterieur draait. Voor de binnenlokaties zijn alle panden van de Workshop in principe beschikbaar, buiten mag overal gedraaid worden, mits de eigenaar toestemt. Ik draai als een na laatste in de week, buiten, zonder licht, met twee actrices, en ben na afloop niet ontevreden met het materiaal. Op aandrang van Pressman heb ik de scène gedraaid zoals ik dat in Nederland zou doen in een triple-take-techniek, en, op zijn verzoek, in de door hem toegepaste master-take-techniek. De twee methodes leveren veel discussie op en de scheiding in opvattingen tussen het Europese en het Hollywood-kamp is duidelijk. Hoewel Pressman zeer enthousiasmerend werkt, begin ik me na deze week te realiseren dat het Hollywood-systeem niet het mijne is. Als ik enkele weken later in Hollywood ben ontdek ik de nuanceringen daarbinnen, maar ook dat het basisgevoel juist is. In de eeuwigdurende strijd in de Amerikaanse film- en televisiewereld tussen de West-coasters en de East-coasters, hoor ik duidelijk bij de laatste.
De laatste week wordt begeleid door een vijfenzeventigjarige veteraan, Rudi Fehr en zijn dochter, ook Hollywood-editor, Kaja Fehr. Hun laatste gezamelijk gemonteerde film is John Hustons Prizzi’s honor. Fehr heeft een zeer indrukwekkende staat van dienst: hij deed de montage van klassiekers als Dial M for murder, I confuse, Key Largo en talloze andere films van grote regisseurs als Alfred Hitchcock, Howard Hawks, Fritz Lang, John Huston, William Tyler, King Vidor en George Stevens. Het is ongelofelijk zo’n man een week mee te maken. Uitgebreid behandelt hij stijlen en werkwijzes van de verschillende regisseurs en zijn eigen reacties daarop. Naast de vele, vaak zeer onthullende anecdotes over acteurs en actrices als Bette Davis, John Ford, Humphrey Bogart, Joan Crawford en vele anderen zien we veel van zijn films, geheel of gedeeltelijk. We werken op vijf montagesets wederom in drie shifts, dit maal van zes uur elk, aan de montage van scènes uit een voor het Disney-concern gedraaide politiefilm, een movie-of-the-week voor televisie. Het materiaal is niet fantastisch, maar levert daardoor juist perfect materiaal voor discussie. Aan het eind van de week zijn er negen scènes, soms in drie of vier verschillende versies gemonteerd. Ik heb twee periodes besteed aan de montage van de scène die ik vorige week heb opgenomen en beide versies worden uitgebreid bediscussieerd. Vrijdags vieren we, doodmoe en op ons tandvlees, de vijfenzeventigste verjaardag van Rudi. De volgende dag vertrek ik richting Hollywood. Daarover volgende maand meer.