OOG IN OOG
(1991-1996)
Serie van achtenveertig televisiesolo’s
(± 24 uur)
Regie: Eric Oosthoek
Omroep: IKON Televisie
“Wil je naar me luisteren?”
Scenario:
Jantiene van Aschs, Eddy Asselbergs, Eli Asser, Guy Bernaert, Bernlef, Willem Brakman, Jeroen Brouwers, Willem Capteyn, Geertrui Daem, Jo van Damme, Don Dekker, Adriaan van Dis, Carel Donck, Yolanda Entius, Rudy Geldhof, Maria Goos, Luuk Gruwez, Maarten ’t Hart, Hugo Heinen, Paul Jacobs, Lieve Joris, Eric de Kuijper, Bob van Laerhoven, Louis de Lentdecker, Elisabeth Marain, Jan Matterne, Vonne van der Meer, Ischa Meijer, Mia Meyer, Guido van Meir, Bart Moeyaert, Annemarie Oster, Connie Palmen, Pierre Platteau, Alma Popeyus, Roger van Ransbeek, Jan Roets, Ward Ruyslinck, René Stoute, Peter van Straaten, Joris Tulkens, Walter van den Broeck, Ingrid Vanderveken, Louis Verbeeck, Dick Walda, Willem Wilmink en Jan Wolkers.
De korte inhoud van de afzonderlijke afleveringen:
De brizmilah (13 januari 1991)
Geschreven door Eli Asser, gespeeld door Bernhard Droog.
De 73-jarige Ralph Zwanenburg zit in zijn boekhandel in Amsterdam te wachten op bericht van de geboorte van zijn eerste kleinkind. Tijdens het wachten komen herinneringen aan de oorlog boven. Wat hem vooral dwars zit, is dat hij zijn zoon verloor toen na diens besnijdenis een infectie optrad. In verband met de jodenvervolging hadden vrienden hem de besnijdenis ontraden, maar Ralph had de joodse traditie niet willen doorbreken.
Een slapend meisje (27 januari 1991)
Geschreven door Mia Meijer, gespeeld door Elsje de Wijn.
Een vrouw van rond de veertig bekijkt haar gezicht in de spiegel. Ze legt de laatste hand aan haar make-up. Hardop mijmert ze over haar geschiedenis. Zoals over het gegeven dat ze altijd op oudere mannen viel. Je moet elkaar aanvullen, zegt ze, daar gaat het om in de liefde.
Het schoonste van al (3 februari 1991)
Geschreven door Guido de Meir, gespeeld door Dora van der Groen.
Rozeke is een vrouw van rond de zeventig. Ze zit op een politiebureau, omdat ze in haar woning is overvallen en beroofd. Straks moet ze de dader identificeren. Rozeke woont in een Antwerpse volksbuurt met veel migranten. Ze gaat er zonder meer van uit dat ze door een Marokkaan is overvallen, hoewel het gezicht van de dader schuilging achter een masker.
Een paradijs (10 februari 1991)
Geschreven door Peter van Straaten, gespeeld door Carry Tefsen.
Emmy is een jonge vrouw. Op haar woonboot in amsterdam wacht ze op haar vriendin. Ze heeft thee gezet en twee gebakjes uit de koelkast gehaald. Ondertussen vertelt ze over haar ex-man. Hoe ze hem altijd steunde, totdat bleek hoe vaak hij met andere vrouwen had gevreeën. Toen heeft ze ook definitief met hem gebroken.
Madame Freundlich (17 februari 1991)
Geschreven door Rudy Geldhof, gespeeld door Ann Petersen.
Brussel, een appartement in een hoog flatgebouw. Tussen met lakens bedekte meubels zit Anna de Ketelaere, een vrouw op leeftijd met de allures van een dame. Ze zal met haar zoon Steve, die in Amerika woont, meegaan naar zijn villa in Detroit. Ongeduldig wacht ze op het telefoontje dat hij haar komt ophalen.
Annie Chanovsky goes solo! (24 februari 1991)
Geschreven door Walter van den Broek, gespeeld door Nora Tilly.
Annie en Sonja Chanovsky zijn twee zussen die samen met zingen hun brood verdienen. De laatste tijd gaat het echter niet goed met Annie. Ze heeft flink last gehad van hyperventilatie en dat heeft alles te maken met de allures van Sonja. In een klein theater zal ze, voor een uitverkochte zaal, haar rentree maken. Maar opnieuw lijkt Sonja roet in het eten te gooien.
De arrestatie (3 maart 1991)
Geschreven door Jan Matterne, gespeeld door Michael Pas.
Eric Vankamp, een twintiger, komt de rommelige zolder van zijn ouderlijk huis opgerend. In zijn hand heeft hij een jachtgeweer. Hij heeft zijn vader neergeschoten en weet dat de politie zal komen om hem te halen.
De dikke man (10 maart 1991)
Geschreven door Ischa Meijer, gespeeld door Titus Muizelaar.
Al enkele jaren beschrijft Ischa Meijer de lotgevallen van De Dikke Man, een man van middelbare leeftijd die niet ophoudt zich te verwonderen over het leven van de Amsterdamse grachtengordel. In deze speciale televisie-aflevering wordt De Dikke Man wakker gemaakt door een ober in een Grand Café op het Centraal Station. Geschrokken herinnert hij zich zijn afspraak van die avond.
Het kleine verdriet van Sylvain Odeurs (17 maart 1991)
Geschreven door Louis Verbeeck, gespeeld door Jef Burm.
Sylvain Odeurs, een al wat oudere man, heeft zojuist zijn vrouw begraven. Nu komt hij thuis, lichtjes aangeschoten maar tevreden; alles is keurig verlopen, precies zoals zijn Marie-Claire dat zou hebben gewild. Maar hij kan ook een ander gevoel niet onderdrukken: hij voelt zich bevrijd nu hij zijn leven op zijn eigen manier kan inrichten.
Cassette uit Calpe (24 maart 1991)
Geschreven door Eddy Asselbergs, gespeeld door Chris Lomme.
Eva, rond de veertig, is gevlucht naar een vakantie-appartement in het Spaanse dorp Calpe. Haar enige metgezel is haar videocamera, aan wie ze haar verhaal vertelt. Het is het verhaal van haar veelbelovende liefde met Pierre, een liefde waarin ze bedrogen uitkwam.
Laura (31 maart 1991)
Geschreven door Carel Donck, gespeeld door Chris Nietvelt.
Bij een auto-ongeluk, door haar man veroorzaakt, is Laura om het leven gekomen. Ergens in een hiernamaals staat ze voor de opdracht afscheid te nemen van haar gelieven, maar daarvoor moet ze eerst met zichzelf in het reine komen. In videokamers heeft ze de laatste gebeurtenissen terug kunnen zien en kan ze volgen hoe het haar kinderen vergaat. Ze maakt zich vooral zorgen om haar zoontje.
Standplaats Beiroet (17 november 1991)
Geschreven door Willem Capteyn, gespeeld door Peter Tuinman.
In een hotelkamer in Beiroet zit Rob, een radioverslaggever. Buiten zijn af en toe doffe explosies te horen die steeds dichterbij komen. Rob maakt zich zorgen, niet alleen om zijn eigen veiligheid. Samen met zijn vriendin Yvonne probeert hij al geruime tijd kinderen te krijgen, maar dat lijkt niet te lukken. Hun relatie staat onder zware druk en dat is waarschijnlijk een van de redenen dat hij deze klus in Libanon heeft aangenomen.
Het laatste woord (24 november 1991)
Geschreven door Louis de Lentdecker, gespeeld door Jo de Meyere.
In een gerechtszaal in Vlaanderen staat een man terecht. Hij wordt ervan beschuldigd zijn vrouw te hebben vermoord. De man is slager en zou zijn vrouw uit de weg hebben geruimd om verder te kunnen gaan met het winkelmeisje Zoezoe Geerts. Voordat de jury uitspraak doet, heeft de beschuldigde recht op het laatste woord. Dat gebruikt hij om aan te tonen dat hij zijn vrouw niet heeft vermoord, ook al had er alle reden toe.
Pa komt altijd terug (8 december 1991)
Geschreven door Joris Tulkens, gespeeld door Sven de Ridder.
De 15-jarige Koenraad staat langs de kant van de weg in een zonovergoten Frans landschap. Tijdens de vakantierit naar Bretagne is hij door zijn vader uit de auto gezet. Koenraad maakt zich geen zorgen, zijn vader komt immers altijd terug. Hij doodt de tijd met te bedenken op welke manier hij over de vakantie zal gaan vertellen in het opstel dat hij voor school moet schrijven.
Angel Baby (12 januari 1992)
Geschreven door Jantiene Aschs, gespeeld door Mary-Lou van Steenis.
Een jonge vrouw ligt op de kale vloer van haar appartement. Ze wacht op haar nieuwe liefde, die ze ontmoette tijdens haar werk als koerier in het vliegtuig van Amsterdam naar Parijs. Een van die vele toevallige ontmoetingen, maar deze keer was het voor haar anders. Deze keer is het echt, en hij heeft beloofd dat hij komt.
Het is dat andere (19 januari 1992)
Geschreven door Guy Bernaert, gespeeld door Mieke de Groote.
An, begin dertig, loopt door de supermarkt. Ze vertelt over alle trucs die winkeldieven uithalen. Ze vertelt hoe je ze kunt herkennen. An wordt gevolgd, draait zich plotseling om en gaat de confrontatie aan. Ik hield je al een tijdje in het oog, zegt ze. Het is een van de eerste dingen die ze in dit vak leren, zien zonder te kijken.
Kun je een ham pekelen? (23 februari 1992)
Geschreven door Connie Palmen, gespeeld door Geert de Jong, Kitty Jansen en Johan Leysen.
Twee vrouwen, begin veertig en in de zestig, en een man, net veertig, vertellen los van elkaar over de liefde. De oudste, moeder van de andere twee, houdt vast aan haar oude idealen. Haar kinderen gingen elk hun eigen weg.
Liefde tussen de boeken (1 maart 1992)
Geschreven door Paul Jacobs, gespeeld door Willy Vandermeulen.
Elfried Contryn, een vriendelijke oudere man, is bibliothecaris van de parochiale bibliotheek. Het is zijn laatste dag; achter hem zijn twee jonge mannen dozen met boeken aan het wegslepen. Die gaan naar de hoofdbibliotheek, de rest van de collectie die Contryn met zoveel liefde opbouwde, zal worden weggegooid.
En geen angst (22 maart 1992)
Geschreven door Don Dekker, gespeeld door Cox Habbema.
Midden veertig is ze, en ze zit met haar huisarts aan haar werktafel. De arts ondertekent een papier en neemt afscheid. De vrouw is ernstig ziek, genezing is niet meer mogelijk, en ze heeft met de arts afgesproken dat hij later terug zal komen om een einde te maken aan haar ondraaglijke lijden.
De nacht van Kaldewey (29 maart 1992)
Geschreven door Hugo Heinen, gespeeld door Rik van Uffelen.
Ben Kaldewey is beveiligingsbeambte. Bij een groot electronicabedrijf doet hij zijn nachtronde. Herinneringen aan zijn jeugd komen boven, zoals aan de trommels die hij maakte: een blik met gaatjes aan weerskanten en een stukje touw erdoor.
Het Rocky-complex (12 april 1992)
Geschreven door Bob van Laerhoven, gespeeld door Huub Stapel.
Peter Gubbels, amateur weltergewicht boksen, bereidt zich in een Londense sportzaal voor op zijn titelgevecht. Zelf twijfelt hij al heel lang of hij niet moet stoppen met boksen, maar zijn trainer blijft hem opjutten. Zijn vrouw komt niet meer naar de wedstrijden kijken, die vindt dat hij er al vier jaar geleden een punt achter had moeten zetten. ‘Het Rocky-complex’ is geheel opgenomen in Limburgs dialect.
Alles in de wind (26 april 1992)
Geschreven door Adriaan van Dis, gespeeld door Kitty Courbois.
Een oude vrouw wandelt door de nieuwbouwwijken van de grote stad. Ze draagt drie jurken over elkaar tegen de kou en heeft zes tassen in haar handen. Ze vertelt over haar verleden in Indië en over haar beslissing om, in Nederland, afstand te doen van alles wat ze bezat.
Op weg naar het Oostland (3 mei 1992)
Geschreven door Dick Walda, gespeeld door Ton Lensink.
Samuel Rosenzweig, een oude joodse musicus, maakt nog één keer de treinreis naar het voormalige concentratiekamp Auschwitz. Bij zijn bagage heeft hij een antieke muziekdoos, een cassetterecorder en bandjes en aan aantal zakflacons met sterke drank. Hij vertelt over zijn oorlogsherinneringen, zoals die aan zijn zeven jaar jongere broertje Nathan. Zijn moeder had in Westerbork tegen Samuel gezegd: jij zorgt voor Nathan. Maar Nathan overleefde de oorlog niet.
Zijn de gordijnen dicht? (25 februari 1993)
Geschreven door René Stoute, gespeeld door Hans Dagelet.
Frans, een veertiger staat in de slaapkamer voor een grote spiegel. Ooit belde hij een praatprogramma op de radio, waarin hij vertelde dat hij zich regelmatig als vrouw verkleedt. Nu draait hij een bandje af van die uitzending en reageert hij daarop terwijl hij in een rustig tempo lingerie en een jurk aantrekt. Daarna volgen de pruik en make-up. Frans wil er mooi uit zien, voor zijn vrouw.
Mascarpone (4 maart 1993)
Geschreven door Annemarie Oster, gespeeld door Will van Kralingen en Jorrit ’t Hoen.
Onafhankelijk van elkaar vertellen een moeder en haar oudste zoon over de echtscheiding die het gezin verscheurde. Verwijten en schuldgevoel wisselen elkaar af, vooral als zij de periode na de breuk beschrijven. Moeder en zoon blijken het over dezelfde gebeurtenissen te hebben, maar hun verhalen verschillen hemelsbreed.
Het vege lijf (18 maart 1993)
Geschreven door Bernlef, gespeeld door Nettie Blanken.
Jana Tohr komt in versleten kleren een kamer in een asielzoekerscentrum binnen. Jana is blind. Ze heeft gehoord dat ze een ‘gedoogde’ is, maar weet niet wat dat betekent. Zal ze, na de verschrikkingen die ze in haar geboorteland meemaakte, nu in Nederland een nieuw leven mogen opbouwen?
De vervulling (25 maart 1993)
Geschreven door Jeroen Brouwers, gespeeld door Katelijne Damen.
Is het mogelijk tegelijk van een man en een vrouw te houden? Voor de jonge vrouw die achter haar werktafel probeert een brief te schrijven is dat geen vraag. Maar haar vriend ziet dat anders. Nu probeert ze hem dat uit te leggen en te schrijven over haar aanvankelijke schaamte toen hij de foto van Denise zag, maar ook over haar latere schaamte over die schaamte.
Brief aan Lydia (2 december 1993)
Geschreven door Maarten ’t Hart, gespeeld door Serge-Henri Valcke.
Een musicus zit in zijn kamer en probeert zijn ex-vriendin te schrijven. Na een relatie vol passie heeft zij hem als een baksteen laten vallen. Hij begrijpt er niets van. Kan de vrouw, die zei zo veel van hem te houden, zo’n mannenverslindster zijn dat ze haar vrienden zo het hoofd op hol brengt om ze vervolgens tot wanhoop te drijven?
Grijs verleden (16 december 1993)
Geschreven door Willem Brakman, gespeeld door André van den Heuvel.
Op een politiebureau zit een man van begin zestig te wachten op de volgende in een reeks ondervragingen. Er is een jongetje vermist en de man is als laatste met hem gezien. Zelf weet hij ook niet meer zo goed wat er is gebeurd, stukje bij beetje probeert hij het te reconstrueren. Hij ontdekt dat het jongetje iets bij hem losmaakte dat hij heel lang geleden was kwijtgeraakt.
De dinosaurus (6 januari 1994)
Geschreven door Pierre Platteau, gespeeld door Amold Willems.
Dino is portier bij een nachtclub. Hij staat voor de deur, probeert mannen naar binnen te lokken, hoort flauwe grapjes aan, neemt fooien in ontvangst. En praat ondertussen in zijn platte Antwerpse dialect over de meisjes die binnen werken. “Tegen den Dinosaurus lachen ze allemaal. Ik ken ze allemaal. Dag Arielle! Dag Véronique! Een dinosaurus eet geen vlees…”
Het vuur (13 januari 1994)
Geschreven door Jan Wolkers, gespeeld door Joop Admiraal.
Een man op leeftijd is bezig bomen te planten in een eenzaam winters duinlandschap. Hij houdt een houtvuur brandende en loopt af en toe een oude bunker binnen om gereedschap te pakken of om zijn potten met zaadjes te bekijken. De bewegingen van de man zijn traag. In het verstilde landschap is hij in gepeins verzonken en de kijker hoort hem denken aan zijn oudere broer die in de nazomer van 1944 bezweek aan de ziekte difterie. De aangrijpende gebeurtenis heeft een onuitwisbaar stempel gedrukt op het leven van de oude man. Al peinzend komt hij tot het besef dat de tijd een vergrootglas is dat steeds sterker wordt naarmate hij verstrijkt.
Sleutels (19 oktober 1995)
Geschreven door Elisabeth Marain, gespeeld door Sien Eggers.
Tine, een vrouw van rond de vijftig, staat verward in haar flat. Vanuit de bezemkast komt het geschreeuw en gebonk van haar man Robert. Tine heeft hem opgesloten. Te lang hield hij haar gevangen, te lang was hij degeen die bepaalde wat ze deed of vond. Het liefst wil Tine een keer alleen op reis, ver weg. Daarvan droomt ze hardop, terwijl ze twijfelt of ze Robert wel of niet uit de kast zal bevrijden. Dan is ze ineens de sleutel kwijt.
Hoe Patsy Boes haar schoentje verloor (26 oktober 1995)
Geschreven door Guido van Meir, gespeeld door Loes van den Heuvel.
Patsy Boes, een vrouw van in de dertig, leeft in een eenvoudig Antwerps appartement op constante voet van oorlog met haar huisbazin. Deze avond heeft ze zich op haar netst gekleed; ze heeft een man ontmoet die vanavond langskomt. Maar de tijd verstrijkt en Luigi laat het afweten. Dan realiseert ze zich dat de lottotrekking op televisie is. Patsy blijkt alle zes cijfers goed te hebben gegokt! Eindelijk heeft ze de kans wraak te nemen om iedereen die haar zo slecht heeft behandeld.
Aas dat stinkt (2 november 1995)
Geschreven door Ward Ruyslink, gespeeld door Pol Goossen.
Rudy Rombouts komt na drie jaar gevangenis weer thuis. Tot zijn grote schrik blijkt niet alleen dat zijn vriendin er niet meer is, ze heeft ook alle spullen meegenomen. Langzaam dringt het tot hem door: ze is er vandoor met zijn beste vriend en voormalige vennoot. Gelukkig vind hij nog een kist wijn. En zijn pistool. Terwijl hij steeds dronkener wordt, maakt Rudy een afspràak met een van de laatste blaadjes aan de eik in de tuin: hij maakt zich pas van kant als het laatste blaadje gevallen is.
Lucky Star (9 november 1995)
Geschreven door Luuk Gruwez, gespeeld door Hilde van Mieghem.
Emma Weemaes zit alleen aan een tafeltje in Hotel La Grange. Morgen is de reunie van haar oude school. De schoolmaatjes, van wie ze twintig jaar geleden afscheid nam, met hun bijnamen en eigenaardigheden, ze heeft ze allemaal nog in haar hoofd. En ‘die van Engels’, de leraar op wie ze verliefd was, die haar haar eerste sigaret liet roken, haar ontmaagdde, gedichten van Emily Dickinson voorlas. Maar Emma heeft zo haar redenen om te denken dat ‘die van Engels’ de reünie niet zal bezoeken.
Maria zorgt voor u! (16 november 1995)
Geschreven door Bart Moeyaert, gespeeld door Sandrine André.
De 16-jarige Marie staat, met haar handen vastgebonden aan een lamp, op een lage kast midden in de slaapzaal van een internaat. Naast haar staat een beeld van Maria, verzonken in gebed. Marie is het pispaaltje van het internaat. Ze werd nooit geaccepteerd, maar haar vriendschap met de biologieleraar deed haar definitief de das om. Met het weekend in de verlaten kostschool voor zich stelt ze zich voor hoe ze straks, bij voorkeur met haar hoofd naar beneden, op de stenen vloer zal vallen.
Een sympathieke kandidaat (4 januari 1996)
Geschreven door Jo van Damme, gespeeld door Frank Focketeyn.
Theo Vantichelen, de bekende presentator van het spelletje ‘De Quiz-Questie” richt een pistool op een man in de tv-studio van het journaal. Het is Raeymakers, journalist bij een grote krant. Raeymakers heeft de ontslagen Vantichelen in een artikel met de grond gelijk gemaakt. Vantichelen neemt wraak. Live voor de televisie neemt hij de journalist drie kennisvragen af. Als Raeymakers fout antwoordt, ziet het er niet best voor hem uit.
Dank je, God (11 januari 1996)
Geschreven door Ingrid Van der Veken, gespeeld door Lisette Merenciana.
Juliette, een jonge Afrikaanse vrouw, zit in uitdagende lingerie voor het raam. Wachten op haar volgende klant haalt ze herinneringen op aan Afrika. Eigenlijk heet ze Chuchu Emeka, dat betekent ‘dank je, God’. Tal van valse beloften deden haar in Nederland in de prostitutie belanden. Maar binnenkort zal ze trouwen met Jean en teruggaan naar Afrika. Dan komt Jean bij haar langs.
Verloren reiziger (18 januari 1996)
Geschreven door Lieve Joris, gespeeld door Jef Demedts.
Onderweg naar een bijeenkomst van oud-Kongostrijders strandt Gaston op een verlaten plattelandsstation. Hij haalt er herinneringen op aan Belgisch Kongo, waar hij een groot deel van zijn leven doorbracht. Tot de onafhankelijkheid uitbrak. Zijn vrouw wilde geen seconde langer blijven en ze keerden terug naar België. Maar Gaston kan niet meer aan zijn vaderland wennen. Hij wil terug en neemt een besluit.
Een dag als een ander (25 januari 1996)
Geschreven door Jan Roets, gespeeld door Hubert Damen.
Walter is hulpverlener bij een strandhulppost. Hij was erbij toen een ferryboot kantelde en zovelen een gruwelijke dood vonden. Hij moest ervoor kiezen sommigen te helpen en anderen hulpeloos achter te laten. De herinneringen aan het gegil, de angstige gezichten hebben diepe sporen bij Walter achter gelaten. Maar voor de buitenwereld is hij een held. Dan komt er een jonge Britse toeriste zijn strandcabine binnen.
Agnes, mijn duifje (1 februari 1996)
Geschreven door Geertrui Daem, gespeeld door Hilde Uitterlinden.
Marie, een oude kleuterjuf, zit temidden van tientallen duiven in een groot hok. Ze praat tegen de beestjes. Is ze gek? Ze stamelt dat ze het weet van meester Roelant en Agneske van Uffelen. Ze hebben haar meegenomen, in een stijf wit vest met de armen gekruist op de rug. Wat weet Marie? Wat is die afschuwelijke gebeurtenis waarover ze spreekt? Alleen Agneske, haar lievelingsduif, kan het weten. Maar duiven kunnen niet praten.
Bles (8 februari 1996)
Geschreven door Roger van Ransbeek, gespeeld door Nolle Versyp.
Tweede Weredloorlog. Een hereboer blijft alleen op zijn hoeve achter als zijn vrouwen zoontje bij een bombardement zijn omgekomen. Zijn enige metgezel is Bles, een trekpaard. Bles roep vooral herinneringen op aan zijn zoontje. Dan krijgt de boer het bevel zijn paard te laten keuren voor invordering door de Duitsers. Dit plaatst de man voor een vreselijk dilemma: zijn trouwe vriend aan de Duitsers kwijtraken… of het beest dusdanig verminken dat het niet voor de invordering in aanmerking komt.
Marlène (15 februari 1996)
Geschreven door Eric de Kuyper, gespeeld door Joanna Geldof.
Marlène Dietrich, de beroemde diva, actrice en zangeres zit thuis. Ze is aan het einde van haar carrière gekomen. Ze wordt al wat stram en draagt een pruik. Ze lijkt zich op iets voor te bereiden. Maar op wat? Net zoals de hoofdpersoon erin slaagde bijna ieder direct oogcontact te vermijden, zo zal het de camera niet lukken oog in oog te komen met Marlène. Of toch?
Cast:
Joop Admiraal, Elisabeth Andersen, Sandrine André, Steph Bayens, Dirk Bayens, Nettie Blanken, Adèle Bloemendaal, Ottolien Boeschoten, Theu Boermans, Jef Burm, Maya van den Broecke, Ludo Busschots, Doris van Caneghem, Bert Cosemans, Kitty Courbois, Hans Dagelet, Hubert Damen, Katelijne Damen, Jef Demedts, Bien Demoor, Joke Devynck, Katrien Devos, Trees van der Donck, Bernhard Droog, Peter van den Eede, Sien Eggers, Cas Enklaar, Frank Focketyn, Jos van Geel, Joanna Geldof, Pol Goossen, Barbara Gozens, Dora van der Groen, Hanneke Groenteman, Mieke de Groote, Cox Habbema, Robert de la Haye, Hilde Heijnen, Marlies Heuer, André van den Heuvel, Loes van den Heuvel, Jorrit ’t Hoen, Jaap Hoogstra, Sally-Jane van Hoorenbeeck, Kees Hulst, Cas Baas, Hans Kemna, Kitty Janssen, Geert de Jong, Will van Kralingen, Marianne Kweksilber, Pim Lambeau, Emmy Leemans, Ton Lensink, Johan Leysen, Chris Lomme, Horst Mentzel, Lisette Merenciana, Jo de Meyere, Hilde van Mieghem, Simone Milsdochter, Titus Muizelaar, Chris Nietvelt, Michaël Pas, Ann Petersen, Joost Prinsen, Vera Put, Mira Rafalowicz, Sven de Ridder, Adelheid Roosen, Erna Sassen, Huub Stapel, Mary-Lou van Steenis, Carry Tefsen, Saskia Temmink, Gerard Thoolen, Nora Tilley, Lut Tomsin, Peter Tuinman, Rik van Uffelen, Hilde Uitterlinden, Serge-Henri Valcke, Willy Vandermeulen, Nolle Versijp, Oswald Versijp, Tuur de Weert, Elsje de Wijn, Arnold Willems, Frank Verreyken, Stef Verdoodt en Annemie Reeckmans.
Crew:
Camera/Licht: Paul van den Bos, Jos van Schoor
Focus puller: Nina Da Costa, Johan Apers, Wim Le Compte
Steadicam: Stijn van der Veken
Beeldtechniek: Kees Kamphorst, Koen Seberechts, Michel Schuurmans
Grip: Geert van Blokland, Robèrt Doucet, John Lambij
Eerste belichters: René Haan, Chet Schram
Belichters: Hans Pieterson, Guy Truyers, Alessio Anzalone, Bart Aderiaensen
Geluid: Roel Bazen, André Patrouillie, Bert Koops, Erik Langhout
Assistentie: Seppe Van Groeningen, Freddy De Cort, Pander Roskam
Effecten: Erik Langhout
Art direction: Adine van den Bosch, Ellen Dekker, Mark Wullaert, Jan Wouters
Rekwisiteur: Roger Dewaegenaere, Jan Aerts, Eddy Meerschout, Willem Christiaens
Styling: Jessica Bijvoet, Ellen van der Wiel, Rit Verbeelen
Kleding: Lieve De Vuyst, Veerle De Quick, Mel De Vries
Kap/Grime: Arjen van der Grijn, Karin Zwaan, Anne Guérin, Janine Koopmans, Nathalie van Hoorenbeeck, Carolien Leenders
Stillfotografie: Leendert Jansen, Mark de Vilder, Wim Kluvers
Grafisch ontwerp: Will Bakker
Muziekcompositie: Rens Machielse
Muziekuitvoering: Metropole Orkest o.l.v. Harry van Hoof
Montage: Peter Rump
Mixage: Peter Rump, Bas van Arkel
Productieleiding: Els Prins, Marloes Koot, Renée ten Hooven
Productie-assistentie: Peggy Huwé, Josje Lijbers, Frank van Delft, Robbert Vogtländer
Special effects: Olivier Delaveleye, Pierre Wiedart, Mireille Vankeerbergen
Opnameleiding: Wim Bergers
Regie-assistentie: Renée ten Hooven, Marijse Pel
Script-continuïteit: Peter Rump
Dramaturgie: Eric Oosthoek, Leo Dewals
Co-Producent: VRT
Producent: IKON Televisie
Regie: Eric Oosthoek
NB.: Op het totaal van 48 afleveringen van Oog in oog zijn vijf afleveringen geregisseerd door gastregisseurs Marcelle Meuleman (2), Heddy Honigmann (2) en Theo van Gogh (1).
Uitzenddata:
De brizmilah: 13 januari 1991 Nederland 3, 21 maart 1991 BRT-TV1, 29 december 1991 Nederland 3, 29 januari 1993 BRT-TV2.
Een slapend meisje: 27 januari 1991 Nederland 3, 17 februari 1991 BRT-TV1, 12 juli 1992 Nederland 3.
Het schoonste van al: 3 februari 1991 Nederland 3, 24 februari 1991 BRT-TV15 januari 1992 Nederland 3, 13 mei 1993 Nederland 1, 26 februari 1993 BRT-TV2
Een paradijs: 10 februari 1991 Nederland 3, 3 februari 1991 BRT-TV, 11 december 1991 Nederland 3.
Madame Freundlich: 17 februari 1991 Nederland 3, 8 maart 1992 NED 3, 10 februari 1991 BRT-TV1, 28 juni 1992 Nederland 3, 22 januari 1993 BRT-TV2.
Annie Chanovsky goes solo!: 24 februari 1991 Nederland 3, 27 januari 1991 BRT-TV, 15 april 1992 Nederland 3, 5 februari 1993 BRT-TV2.
De arrestatie: 3 maart 1991 Nederland 3, 24 maart 1991 BRT-TV1, 22 december 1991 Nederland 3, 12 maart 1993 BRT-TV2.
De dikke man: 10 maart 1991 Nederland 3, 17 maart 1991 BRT-TV1, 15 december 1991 Nederland 3.
Het kleine verdriet van Sylvain Odeurs: 17 maart 1991 Nederland 3, 13 januari 1991 BRT-TV1, 8 januari 1993 BRT-TV2, 5 juli 1992 Nederland 3.
Cassette uit Calpe: 24 maart 1991 Nederland 3, 10 maart 1991 BRT-TV1, 15 maart 1992 Nederland 3, 2 april 1993 BRT-TV2.
Laura: 31 maart 1991 Nederland 3, 20 januari 1991 BRT-TV1, 26 januari 1992 Nederland 3.
Standplaats Beiroet: 17 november 1991 Nederland 3, 5 augustus 1992 BRT-TV1.
Het laatste woord: 24 november 1991 Nederland 3, 10 juni 1992 BRT-TV1, 15 januari 1993 BRT-TV2.
Pa komt altijd terug: 8 december 1991 Nederland 3, 29 juli 1992 BRT-TV1, 19 maart 1993 BRT-TV2.
Angel Baby: 12 januari 1992 Nederland 3, 17 juli 1992 BRT-TV1.
Het is dat andere: 19 januari 1992 Nederland 3, 12 augustus 1992 BRT-TV1, 12 februari 1993 BRT-TV2.
Kun je een ham pekelen?: 23 februari 1992 Nederland 3, 22 juli 1992 BRT-TV1, 19 februari 1993 BRT-TV2.
Liefde tussen de boeken: 1 maart 1992 Nederland 3, 8 juli 1992 BRT-TV1, 5 maart 1993 BRT-TV2.
En geen angst: 22 maart 1992 Nederland 3, 26 augustus 1992 BRT-TV1.
De nacht van Kaldewey: 29 maart 1992 Nederland 3, 19 augustus 1992 BRT-TV1.
Het Rocky-complex: 12 april 1992 Nederland 3, 26 juni 1992 BRT-TV1.
Alles in de wind: 26 april 1992 Nederland 3, 15 juli 1992 BRT-TV1.
Op weg naar het Oostland: 3 mei 1992 Nederland 3, 1 juli 1992 BRT-TV1, 26 maart 1993 BRT-TV2.
Zijn de gordijnen dicht?: 25 februari 1993 Nederland 1, 5 maart 1996 BRTN-TV2, 10 februari 1994 Nederland 1.
Mascarpone: 4 maart 1993 Nederland 1, 12 maart 1996 BRTN-TV2.
Het vege lijf: 18 maart 1993 Nederland 1, 26 maart 1996 BRTN-TV2.
De vervulling: 25 maart 1993 Nederland 1, 2 april 1996 BRTN-TV2, 3 februari 1994 Nederland 1.
Brief aan Lydia: 2 december 1993 Nederland 1, 16 april 1996 BRTN-TV2.
Grijs verleden: 16 december 1993 Nederland 1, 30 april 1993 BRT-TV2.
De dinosaurus: 6 januari 1994 Nederland 1, 3 maart 1991 BRT-TV1, 19 juli 1992 Nederland 3.
Het vuur: 13 januari 1994 Nederland 1, 21 mei 1996 BRTN-TV2.
Sleutels: 19 oktober 1995 Nederland 1, 12 december 1995 BRTN-TV2, 26 oktober 1995 Nederland 3.
Hoe Patsy Boes haar schoentje verloor: 26 oktober 1995 Nederland 1, 19 december 1995 BRTN-TV2, 2 november 1995 Nederland 3.
Aas dat stinkt: 2 november 1995 Nederland 1, 23 januari 1996 BRTN-TV2, 9 november 1995 Nederland 3.
Lucky Star: 9 november 1995 Nederland 1, 9 januari 1996 BRTN-TV2, 16 november 1995 Nederland 3.
Maria zorgt voor u!: 16 november 1995 Nederland 1, 16 januari 1996 BRTN-TV2, 23 november 1995 Nederland 3.
Een sympathieke kandidaat: 4 januari 1996 Nederland 1, 2 januari 1996 BRTN-TV2, 18 januari 1996 Nederland 3.
Dank je, God: 11 januari 1996 Nederland 1, 30 januari 1996 BRTN-TV2, 25 januari 1996 Nederland 3.
Verloren reiziger: 18 januari 1996 Nederland 1, 6 februari 1996 BRTN-TV2, 1 februari 1996 Nederland 3.
Een dag als een ander: 25 januari 1996 Nederland 1, 13 februari 1996 BRTN-TV2, 8 februari 1996 Nederland 3.
Agnes, mijn duifje: 1 februari 1996 Nederland 1, 20 februari 1996 BRTN-TV2, 7 maart 1996 Nederland 3.
Bles: 8 februari 1996 Nederland 1, 26 december 1995 BRTN-TV2, 14 maart 1996 Nederland 3.
Marlène: 15 februari 1996 Nederland 1, 27 februari 1996 BRTN-TV2, 21 maart 1996 Nederland 3.
Het schoonst van al, geschreven door Guido van Meir met Dora van der Groen in de hoofdrol, is bekroond met de Bert Leysenprijs 1991 voor beste televisiedramaproductie, een prestigieuze prijs, genoemd naar de eerste directeur van de BRT. De allereerste aflevering van Oog in oog, De brizmilah, geschreven door Eli Asser, heeft als dramaproductie een plaats gekregen in de archieven van Yad Vashem, het oorlogsmonument in Jeruzalem voor de slachtoffers van de Holocaust en de in het verzet gevallenen. De brizmilah werd in Bolzano – Italië tevens bekroond met de UNDA-WACC Price 1992 voor ‘outstanding quality’. De tekst van De brizmilah verscheen in 1995 bij Uitgeverij De Prom in Eli Asser’s verzamelbundel Rembrandt was mijn buurman. Elf afleveringen van Oog in oog verschenen in 1991 bij International Theatre & Film Books in de verzamelbundel Oog in oog (t.w. De brizmilah, Annie Chanovsky goes solo!, Een slapend meisje, Het schoonste van al, Een paradijs, Madame Freundlich, De arrestatie, De dikke man, Het kleine verdriet van Sylvain Odeurs, Cassette uit Calpe en Laura).