Skip to content

Het laatste glas melk (1995)

Televisiefilm over de Tweede Wereldoorlog (75′)

Eli Asser, Gees Linnebank
© Fotografie: Leendert Jansen

Scenario: Eli Asser

Regie: Eric Oosthoek

Omroep: IKON Televisie

Die eeuwigdurend lijkende nacht…

De nacht van woensdag 20 op donderdag 21 januari 1943. Matthieu is een jonge leerlingverpleger in Het Apeldoornse Bosch, een inrichting voor joodse geesteszieken. Het ge­sticht is omsingeld door de Nederlandse marechaussee, morgen komt de Duitse SS en begint de deportatie. Matthieu heeft dienst. Hij ontfermt zich over de ster­vende schizofreen Aaron, die eerder de grote ster was in de patiëntenrevue. Matthieu haalt voor hem een glas melk, dat volgens de traditie aan de stervenden is voorbehouden. Onzinnig, vindt Aaron: zij die kunnen overleven hebben de melk harder nodig dan hij. Judith, de vriendin van Matthieu, is als dienstbode kind aan huis in Het Apeldoornse Bosch. Ze heeft haar keuze al gemaakt. Ze vlucht desnoods zonder Matthieu.En ook zonder haar vriendin Rosa. Uiteindelijk zal ook Matthieu een beslissing nemen. Maar eerst ervaart hij in een eeuwigdurend lijkende nacht de absurditeit van het ge­sticht en van de wereld waarin hij leeft. Een absurde situatie waarin zijn beste vriend en collega Barend een andere keuze maakt.

Dirk Zeelenberg, Britta Vreenegoor
© Fotografie: Leendert Jansen

Cast:
Gees Linnebank, Dirk Zeelenberg, Jacob Derwig, Britta Vreenegoor, Machteld Stolte, Jurg Molenaar, Jorn Heijdenrijk, Tjerk Risselada, Gijs Schoneveld, Henri Kalb, Joop Keesmaat, Jan Hoek, Bas Heerkens, Frits Butzelaar, Sander Demmink, Gideon Simon, Henri Overduin, Joris Beulink, Jan Hoek, Evert Willemstijn, Bas Heerkens, Jaap Vrenegoor, Koen Jantzen, René Ponsioen en Rens Machielse

Crew:
Camera/Licht: Paul van den Bos
Camera: Hans Brouër
Assistentie: Onno ’t Hooft
Beeldtechniek: Kees Kamphorst
Assistentie: Heijo Meijer
Grip: Geert van Blokland
Eerste belichter: Chet Schram
Belichters: Quincy Schram, Hans Pieterson, Peter Kelder
Geluid: Bert Koops
Assistentie: Ludo Keeris, Bouwe Mulder
Vormgeving/kleding/rekwisieten: Jessica Bijvoet
Assistentie: Maartje Dijkstra
Kap/grime: Winnie Gallis
Stillfotografie: Leendert Jansen
Grafische vormgeving: Will Bakker
Muziekcompositie: Rens Machielse
Muziekuitvoering: Melissa Varekamp, Liesbet Kok, Fenneke Maurice
Muziekopname: Willem Schneider
Montage: Peter Rump
Mixage: Bas Van Arkel
Productieleiding: Marloes Koot
Regie-assistentie: Renée ten Hooven
Producent: IKON Televisie

Scenario: Eli Asser

Regie: Eric Oosthoek

Deze productie is met subsidie van het Mediaprogramma van de Europese Gemeenschap geproduceerd en opgenomen op High Definition Television, HD-TV formaat 16:9, 1250b. Het laatste glas melk kwam tot stand met steun van het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties.

Het laatste glas melk werd de eerste keer uitgezonden op 20 april 1995 op Nederland 1, herhaald op 27 april 1995 op Nederland 1, voor de tweede keer herhaald op 2 mei 2000 op Nederland 1 en voor de derde keer op 3 december 2006 op het digitale cultuurkanaal Cultura. De film ging in zaalpremière op het Nederlands Film Festival 1995.

Citaat uit een publicatie van het Stimuleringsfonds Culturele Omroepproducties over Het laatste glas melk:
“Televisiefilm over de deportatie van patiënten en verplegers van de joodse psychiatrische inrichting Het Apeldoornse Bosch op 22 januari 1943. Aan de vooravond van de ontruiming van de inrichting door de bezetters komen vier mensen voor de beslissing te staan om solidair met de patiënten te blijven of hen in de steek te laten en te vluchten. In het scenario heeft de auteur op een knappe en subtiele manier de gebeurtenissen ‘klein’ weten te houden tegen de achtergrond van de grote historische gebeurtenissen. Opvallend was de uit de begroting blijkende zeer korte opnametijd. Deze deed het vermoeden rijzen dat mede daardoor wellicht geen televisiefilm van de kwaliteit die het fonds heeft te bevorderen gemaakt zou kunnen worden. Omdat het verstrekken van extra gelden om tot een hogere kwaliteit te komen juist tot de taken van het fonds behoort, is nader overleg met IKON gevoerd. Vervolgens is op basis van een hogere begroting die in meer opnametijd voorziet, subsidie verstrekt”.

De tekst van Het laatste glas melk verscheen in 1995 bij Uitgeverij De Prom in Eli Asser’s verzamelbundel Rembrandt was mijn buurman.

Stills uit Het laatste glas melk
Pers over Het laatste glas melk